
Keio Communication Review No.36, 2014

5

The Dynamics of Contentious Politics in The Indies: 
Inlandsche Journalisten Bond and Persatoean 
Djoernalis Indonesia1

By YAMAMOTO Nobuto*

In the last three decades of Dutch colonialism, the vernacular press in the 
Netherlands Indies flourished. Journalists played a significant role in mounting 
various nationalistic and social movements by circulating and articulating both news 
and political messages. Such a honeymoon relationship between the press and 
mobilizational politics saw the high days of political radicalism in the 1910s and 
1920s Java. Not a small number of the vernacular press functioned as organs of 
political parties and associations, and being conduits of their propagandas. After the 
crash of the so-called communist uprisings in 1926 and 1927, however, the colonial 
authorities suppressed mobilizational politics.2 Despite of the fact that newspapers 
now recoiled from doing propaganda works or politics altogether, they were actually 
able to attract more readerships than ever before throughout the 1930s. 

Dutch colonial authorities did not allow freedom of the press in the Indies and 
exercised censorship against the emergent periodical markets. Persdelict (press 
offense) as penal code was introduced in 1914, while persbreidel (press curbing) as 
an administrative measure was introduced in 1931 and became the dominant tool to 
curtail press freedom in the 1930s. The former targeted individual journalists 
including editors and associates, whereas the latter had power to shut down the 
publisher and the printer of a particular newspaper for a certain period of time. 
Under these two censorship regimes, journalists were always put under pressure of 
severe legal punishments and sometimes even being expelled from the Indies. Due 
to these censorships, some newspapers ceased publications.3

The early twentieth century Indies saw the popular tendency among elites and 
intellectuals to form associations. The so-called first “native” intellectual association, 
Boedi Oetomo (Beautiful Endeavor), was formed in Jogjakarta in 1908, while earlier 
Chinese merchants and intellectuals established the Tiong Hoa Hwee Koan (THHK, 
Chinese Association) in Batavia in 1901. The mass-based religious organization, 
Sarekat Islam (Association of Islam), began its movement in Soerakarta in 1912. 

*  Professor of Southeast Asian Studies and International Relations, Department of Political Science & 
Director, Institute for Media and Communications Research, Keio University.



6

Journalists were not exceptional. In 1915 the Inlandsche Journalisten Bond (IJB, 
League of Native Journalists) was formed in Soerakarta. It is considered as the first 
union of indigenous journalists in the Indies. But it became inactive in 1916 when its 
chairperson, Marco Kartodikromo, was imprisoned. No similarly radical journalist 
association was found after the IJB.4 When the age of mobilizational politics petered 
out at the end of the 1920s, Indonesian journalists became increasingly 
professionalized and began to organize professional associations. In December 1933, 
they formed a new journalist association called Persatoean Djoernalis Indonesia 
(Perdi, Association of Indonesian Journalists) in Soerakarta. With a nationalistic 
outlook, the Perdi continued to exist until the end of Dutch colonialism, and was 
even allowed to remain active during the Japanese occupation; and when Indonesia 
gained its independence, in 1946 the association assumed a new name, Persatoean 
Wartawan Indonesia (PWI, Association of Indonesian Journalists). As indicated on 
its official website and in other sources, the PWI traces its genealogy back to the 
Perdi. 

So far, however, little attention has been paid to the study of both the IJB and 
the Perdi in the history of Indonesian newspapers and journalism, let alone in the 
history of Indonesian nationalism. This wanting stands out if one looks at the 
mainstream studies of Indonesian nationalist movements and social activism in the 
colonial period; they have mainly, and sometimes exclusively, examined the rise, 
development and failure of many nationalistic political associations. More than two 
decades ago, this fact led Shiraishi (1990) to criticize the historiographical nature of 
the studies of Indonesian nationalism, and to argue the importance of deeds and 
words of individual nationalists. The historical inquiries of Indonesian press focus 
on individual newspapers, both Indonesian and Chinese and others, and overlook the 
existence of journalists associations during the colonial era (cf. Proyek Penelitian 
Pengembangan Penerangan 2002). Soebagijo’s 1981 book, Jagat Wartawan 
Indonesia (Universe of Indonesian Journalists) may be the only study that covers the 
Perdi well by giving accounts of prominent individual journalists,5 whereas Parada 
Harahap as a contemporary journalist wrote his view on the Perdi (Harahap 1941). 
Such lack of knowledge about journalists associations can be understood from the 
point of view of the nature of academics that confers more significance on radical 
activism to moderate one. This also reflects the availability of colonial documents. 
The IJB lived only for one year and it is hard to trace any significant political 
outcome from its activity, while the Perdi was not politically active at all in the 
1930s. Most studies on the Indonesian nationalist movement in the 1910s more or 
less refer to the IJB, but only in connection with its founder and leader, the radical 
activist Marco (Shiraishi 1990; Adam 1995). Similarly, almost no study exists on the 
Perdi, except for a few descriptive works with no analysis (Gani 1978; Soebagijo 
1981). Despite these similarities, the colonial authorities treated the IJB differently, 
that is as a political threat because of the connection with Marco, while they took the 



Keio Communication Review No.36, 2014

7

Perdi as politically safe.
But regardless of the way the authorities perceived the IJB and the Perdi, both 

journalists associations in fact had political aspirations. The question is not how 
politically dangerous their voices and activities were to the colonial authorities, but 
how they expressed and exercised their politics. This paper argues that the kinds of 
politics that were available to the IJB and the Perdi influenced the dynamics of 
“contention” if any. Charles Tilly has defined contention as essentially “making 
claims that bear on someone else’s interests” (Tilly 2008: 5). I would argue that the 
IJB and the Perdi represent the dynamics of contentious politics which will explain 
the dissimilar ways the colonial government responded to them. This paper thus tries 
to explore the characteristics of loosely structured networks of journalists in a 
changing societal context, and to understand how journalists engaged in politics in 
the 1910s and in the 1930s. It also attempts to identify the organizational identity 
and political nature of the Perdi that survived three different political regimes. 

Inlandsche Journalisten Bond

The IJB was conceived in 1914 after Mas Marco Kartodikromo moved from 
Bandoeng to Soerakarta. Born around 1887 in Tjepoe (Tichelman 1985: 237), Marco 
was the son of a lower prijaji (aristocrat) family. He graduated from the second-class 
native school at Bodjonegoro and the private Dutch native school at Purworejo. In 
1911 Marco went to Bandoeng, joined Medan Prijaji as an apprentice, and started 
his career as a journalist. Under the editorship and ownership of Tirtoadhisoerjo, 
Medan Prijaji, an organ of Sarekat Prijaji (Association of Nobles) founded in 1906, 
appeared as a weekly (1907-09) and then as a daily (1909-12). Tirtoadhisoerjo was 
Marco’s mentor in Bandoeng, while Soewardi Soerjaningrat who was the leader of 
Bandoeng Sarekat Islam got him acquainted with various methods of mobilizational 
politics. After Medan Prijaji, in late 1912 Marco moved to Soerakarta and worked 
briefly as an editor and administrator for Sarotomo, which was an organ for the 
Soerakarta Sarekat Islam. 

Unlike previous associations such as Boedi Oetomo and Sarekat Islam, the IJB 
did not have any organizational base. In the middle of 1914 when Marco established 
the IJB, it was his close friends, activists, journalists, and a few nobles in Soerakarta 
who helped run the IJB, in particular its organ Doenia Bergerak (The World is in 
Motion). Marco became chairperson and Sosrokoernio served as secretary, both had 
worked for the local daily, Sarotomo. A local business person, M. Hadji Bakrie, was 
appointed as treasurer, while commissioners included M. Tondokoesoemo from 
Sarekat Islam, R. Ng. Wirodarmodjo who was a local traditional administrator 
(mantri kepatihan), Ng. B. Roeswidjo Darmobroto who was a school head, and 
Poespo Hadikoesoemo from a local newspaper, Sinar Djawa (Gani 1978: 41). Two 
other prominent intellectuals in Soerakarta joined the IJB: one was Tjipto 



8

Mangoenkoesoemo, who was a former Indische Partij (Indies Party) leader and who 
just returned to Soerakarta in July 1914, while the other was M. Darnakoesoema 
who was a member of the Insulinde central committee (Shiraishi 1990: 82). The 
Indische Partij, established in 1912, was the first political party in the Indies that 
promoted the political attitude “the Indies for the Indiers” and the independence of 
the Indies from the Netherlands; Tjipto was a vice chairperson of the party. The 
Indische Partij was considered a radical party with socialist ideology because its 
chairperson E. F. E. Douwes Dekker, a former journalist, became more radicalized 
over the years. In his articles published in the newspaper, Douwes Dekker “freely 
used words such as demonstration, agitation, revolution, passive resistance, strike 
(singling out such important sectors as the postal, telegraph and railway services), 
boycott, and rebellion” (Van Dijk 2007: 49). Founded in 1907, on the other hand, the 
Insulinde was an arguably “nonpolitical organization” (Shiraishi 1990: 59) whose 
members were dominated by Indos (Eurasians). Looking at those names, it appeared 
as if the IJB had an organizational structure, and yet the reality was that it was 
Marco’s personal enterprise. Nevertheless, he received substantial supports from 
Soerakarta’s local associates as well as the Indische Partij and the Insulinde.

The weapon of the IJB was its Malay organ, Doenia Bergerak. Marco worked 
as the chief editor with his close friends along with his colleagues from Bekasi, 
Semarang and Madioen. Printed by the printing firm Insulinde in Bandoeng, it 
continued publication from the middle of 1914 to the middle of 1915. Throughout 
the period Marco carried out what Takashi Shiraishi calls “a war of voice” against 
the colonial authorities. The main target of Marco’s “a war of voice” was D. A. 
Rinkes, the adviser for Native Affairs.6 Malay was the language he chose for Doenia 
Bergerak to reach out to the public. He was aware that there was a “community of 
individuals who made each other aware of evils and abuses in Hindia through print 
and discussions” (Maier 1996: 186). 

Rinkes closely followed and watched Marco’s words and deeds. It was a part of 
his mission at that time to monitor indigenous and Chinese newspapers all over the 
Indies, to catalog them, and to append his analysis on them. That was a part of his 
preparation for the comprehensive press monitoring system that in 1917 was realized 
in the form of Inlandsche Persoverzicht (Native Press Summary) (Yamamoto 2011: 
Chapter 3). In fact, this press monitoring was to provide information on who might 
pose political threats, where such persons resided, and how they could potentially 
harm the Netherlands government and the Indies government as well as colonial 
bureaucrats. In his letter to Governor General Idenburg dated on 7 June 1915, Rinkes 
wrote about Marco, Doenia Bergerak, and the IJB. He even pointed out that 
Soewardi, one of Marco’s early mentors back in Bandoeng, who was then exiled to 
the Netherlands, occasionally contributed articles to the newspaper. Rinkes 
recognized that Marco inherited the spirit of Medan Prijaji, the newspaper organ of 
Sarikat Prijaji edited by his Bandoeng mentor Tirtoadhisoerjo, but described that 



Keio Communication Review No.36, 2014

9

Marco was less talented than Tirtoadhisoerjo. Therefore, Rinkes concluded that 
Marco was not a significant political threat,7 but only as a stand-in for Tirto and 
Soewardi whom he considered a bigger threat.

However, Rinkes’ assessment of Marco was about to change in the latter half of 
1915. Marco was slapped with persdelict in July 1915, because as chief editor of 
Doenia Bergerak, he had refused to disclose the authors of “offensive” articles. For 
this refusal, Marco was sentenced to jail. Due to these repressive actions against 
Marco, he was able to expand his personal connections when the radical Dutch 
Social Democrat, Henk J. F. M. Sneevliet sought him out. Before coming to the 
Indies, Sneevliet had been active as a left-wing Social Democrat in the Netherlands 
who started working for the Dutch railways in 1900 and became a member of the 
Sociaal Democratische Arbreiders Partij (SDAP, Social Democratic Workers’ Party). 
In 1911 he became the chairperson of the Dutch railway union and became known 
for his radical voice. In 1913 he moved to Soerabaja and on 9 May 1914 established 
the Indische Sociaal-Democratische Vereeniging (ISDV, Indies Social Democratic 
Association). Soon the ISDV sought the cooperation with the Insulinde, so that the 
latter would get involved in political activism. The two organizations worked closely 
and Sneevliet once called such partnership “De Kombinatie” (The Combination). 
Sneevliet’s first major political action in public was to attend the public meeting that 
the Insulinde held in Semarang on 7 July 1915 (Tichelman 1985: 19; 21).

When Sneevliet and the ISDV were establishing his political connections with 
the Insulinde, another development was taking place in 1915. That is, Marco was 
prosecuted for violating articles of 63 and 66 in the penal code of persdelict with his 
articles in Doenia Bergerak. On 1 July the Judicial Council of Semarang sentenced 
Marco to 9 months in prison, and which on 27 October was reduced to 7 months by 
the higher court. These verdicts stirred political reaction in the Indies. Nearly two 
months after the first verdict was made against Marco, on 29 August 1915, Sneevliet 
organized the “Comite van Actie tegen de artikelen 63 en 66 Indisch Wetboek van 
Strafrecht” or Action Committee against Articles 63 and 66 of the Indies Penal Code. 
These two articles were added to the Penal Code in 1914, and later became known 
as the press code or haatzaai-artikelen (hate-sowing articles). The essence of the 
article reads, “He who by way of words, or by signs or performances or in any other 
way raises or increases the feelings of hostility, hate or contempt among the various 
groups of Dutch subjects or inhabitants of the Dutch Indies, will be punished, from 
an emprisonment of six days to five years/forced labor without chains of at most five 
years” (Maier 1996: 192). It was to colonial authorities to decide when to apply it to 
journalists. It clearly violated the liberal principles of the freedom of press and 
freedom of speech that, as Sneevliet knew, were secured in the Netherlands. The 
Action Committee members were consisted of Sneevliet from the ISDV, G. Topee 
and Van der Kasteele from the Insulinde, Darnakoesoema from the IJB and other 
associations, as well as Baars, Dekker, Weydemuller, R. Pramoe, R. Soemarmo, 



10

Waworoentoe and Brunsveld van Hulten as provisional members.8 The Action 
Committee tried to amend and if possible abolish the articles by organizing meetings 
and contributing articles in the newspapers, and even putting pressures on Dutch 
politicians from the SDAP in the Netherlands. And all these efforts paid off. On 24 
February 1916, the Governor General gave his pardon to Marco (Tichelman 1985: 
238). This incident became a foundation of a strong personal connection between 
Sneevliet and Marco, and it was an unexpected and undesirable development 
concerning Marco from Rinkes’ perspective. But unfortunately, while Marco was 
imprisoned, the IJB and its organ Doenia Bergerak ceased their operations, and 
never resumed even after Marco was released. Rinkes won the battle over Marco in 
this regard, and yet Marco emerged as a hardy socialist, armed with political 
ideology learned from Sneevliet and other socialists.

Year by year Marco’s political orientation became increasingly leaning to the 
left. All necessary political ideology and political measures were available to Marco 
when his activism rose and he became a prominent journalist and movement leader. 
Marco appeared to learn methods of political actions not only from his mentor, Tirto, 
but also from political realities that had been developing in the Netherlands as well 
as in the Indies. “A war with voice” that manifested as propaganda on the newspaper 
was the political means that Marco learned from Tirto’s Medan Prijaji and the 
Indische Partij’s organs. Such propaganda strategy was dominant among the Dutch 
Social Democrats since the late nineteenth century. From the 1880s in the 
Netherlands, it became common practice for the political parties to have their own 
newspaper organs. In particular, the Social Democrats in Belgium and the 
Netherlands made use of the newspaper as the main tool for propaganda (cf. De 
Sutter & Van Ginderachter 2010). Angenot (2000: 295; 296) observes that the 
Socialist and/or Social Democratic propaganda was “the greatest rhetorical 
undertaking in modern times,” because it successfully integrated “the class struggles 
and their miseries, frustrations and social rebellions of all types”. This was exactly 
what Marco intended to do with Doenia Bergerak. Furthermore, since 1907 a group 
of Dutch left-wing Social Democrats was associated with its newspaper De Tribune.9 
They were known as the Tribunists for expressing their propagandas in De Tribune 
(Gerber 1990: 48-54). What Marco meant to do by organizing the IJB was to make a 
similar association as (and platform for) the Tribunists. It was already a common 
practice and knowledge by the 1910s that journalists were the group of people who 
fought with their words. And having close interactions with the Indische Partij 
members such as Soewardi and Tijpto as well as Sneevliet, Marco learned socialist 
ideology and political styles.10 According to Angenot (2000: 296), the Socialist 
propaganda in Europe maintained “the complete emancipation of all human beings 
without sex, race, or nationality,” “the abolition of exploitation” and the “reign of 
justice”. Needless to say, these political messages corresponded with the Indische 
Partij’s slogans. Such messages later led Marco to compose his influential poem 



Keio Communication Review No.36, 2014

11

“Sama Rasa dan Sama Rata (Solidarity and Equality).”11

When Rinkes began to take Marco into consideration in 1914, Marco was a 
rising star in the world of journalism and the world of political movement. His style 
of actions and words were not only familiar with Dutch authorities but also 
potentially threating because of the Dutch authorities’ political experiences in the 
Netherlands. They knew that politically motived journalists could be dangerous and 
could cause social instability, as in July 1913 when they expelled Soewardi and 
Tjipto from the Indies to the Netherlands. Although Rinkes maintained that Marco 
did not pose a threat to the colonial authorities in his letter dated on 7 June 1915, this 
gesture of picking out one particular name (Marco) explicitly was itself 
extraordinary and shows that Rinkes was in fact concerned with Marco’s activities, 
and could sense the familiar socialist nuances in them. Therefore, based on Rinkes’ 
summary of Doenia Bergerak in the routinely filed colonial mail report, the Indies 
government decided to penalize Marco with jail-term that consequently terminated 
the activity of the IJB and Doenia Bergerak.

Persatoean Djoernalis Indonesia 

One Sunday night on 23 December 1933 in Soerakarta, the Perdi was officially 
formed. From the journalist point of view, two years had passed since the new 
administrative measure of censorship regime was installed, that was the persbreidel 
ordinanntie (press curbing ordinance). It was also the time when the most radical 
nationalist leaders – Soekarno, Sjahrir, and Mohammad Hatta – had just been 
arrested and internally exiled, and radical newspapers were forced to shut down. 
Facing such challenging (and oppressive) political situations, prominent journalists 
decided to organize the Perdi at the end of 1933. It was not a conventional 
organization, like those the Indies had seen from the beginning of the twentieth 
century, but rather an association that carried out annual congresses. Its basis was a 
loosely networked journalist community, and it did not have any organ specifically 
designed to speak to the public. It was essentially an association for leading 
Indonesian journalists, designed to identify and preserve their own (group) interests 
so they could function in the colonial society.

The Perdi’s foundational meeting was held on 23 December 1933. The event 
was originally planned for an umbrella organization of various nationalistic 
associations, Pemoefakatan Perhimpoenan-perhimpoenan Politik Kebangsaan 
Indonesia (PPPKI, Association of Political Organizations of the Indonesian People), 
to organize a congress geared toward the consolidation of its members’ political 
missions (known as the second Congress of Indonesia Raja). The Perdi appeared to 
take advantage of the popularity of the PPPKI. One of the leaders who took initiative 
of establishing the PPPKI was Soekarno who was the then leader of Partai Nasional 
Indonesia (Indonesian National Party). The PPPKI’s ultimate aim was to gain 



12

economic and political independence for the Indonesian archipelago, which more or 
less corresponded with the Perdi’s mission. Ahead of the PPPKI’s meeting in 
December 1933, Soedarjo Tjokrosisworo called for a journalists’ meeting in Darmo 
Kondo (13 December 1933) and Adil (16 December 1933), and proposed that 
Indonesian journalists gather at the second Congress of Indonesia Raja (Soebagijo 
1981: 612). From the outset, it is clear that the Perdi had nationalistic orientation. 
Just before the Congress was supposed to take place, however, circumstance 
intervened and the event was cancelled. It was unexpected for the journalists who 
had planned to establish the Perdi along side the Congress. But no less than 37 
journalists were already present, representing 28 newspapers (Said 1988: 40). There 
were journalists from Sipatahoenan, Soeara Oemoem, Oetoesan Indonesia, Darmo 
Kondo, Sikap, Sedio Tomo, Adil, Bahagia, Panjebar Semangat, Koemandang Rakjat, 
Soeara PBI, Panggoegah Rakjat, Berdjoang, Kromodoeto, and Swara Desa among 
others. Even prominent nationalistic leaders, such as Thamrin, R. M. H. 
Woerjaningrat, and Dr. Soetomo, came all the way to Soerakarta (Soebagijo 1981: 
613-614). So the journalists decided to proceed with the organizational meeting of 
the Perdi at the last moment.

However, the meeting did not start as schedule at 20:00. Soetopo Wonobojo 
who was a key member of the meeting did not show up on time. He was summoned 
by the local intelligent office, the Politieke Inlichtingen Dienst (Political Intelligence 
Service), to report to the local police station. He was questioned on the nature of the 
journalists meeting and its connection with the Congress. This was a clear message 
for the gathering journalists that they were under close surveillance by the police. 
After a long interrogation, Soetopo was released and he managed to arrive at the 
meeting place at around 21:30. The meeting continued until 3:00 in the next 
morning.

Finally the Perdi was formed. It appointed Soetopo as chairperson, Soedarjo 

Table  1: The Perdi Conferences

Dates City

Organizing meeting 23 December 1933 Soerakarta

1st Conference 23-24 December 1934 Soerakarta

2nd Conference 7-11 June 1935 Soerakarta

3rd Conference 17-18 May 1937 Batavia

4th Conference 1938 Bandoeng

5th Conference 1939 Soerakarta

6th Conference 1940 Bandoeng

7th Conference 23 February 1941 Jogjakarta



Keio Communication Review No.36, 2014

13

Tjokrosiswono as secretary, Samsoe Hadiwijoto as treasurer, all of them resided in 
Soerakarta. There were regional representatives from major cities of Java; a 
representative from West Java was Bakri Soerjaatmadja who stationed in Bandoeng, 
from Vorstelanden was I. P. Martakoesoema in Djokjakarta, from Central Java was 
Sjamsoeddin in Semarang, and from East Java was J. D. Syaranamual in Soerabaja 
(Poeze 1988: 348). Later its branch expanded to outside of Java, that is, Padang. The 
foundational meeting decided that Perdi’s mission was to promote the progress of 
the Indonesian people using the newspaper as medium, and its membership was 
exclusively limited to journalists who would annually pay one guilder for the 
membership fee (Soebagijo 1981: 614).

A year later in December 1934, the Perdi’s first congress was held in 
Soerakarta.12 Three journalists were elected as the overseers of the congress – Dr. 
Soetomo from Soeara Oemoem, Soerabaja; Saeroen from Pemandangan, Batavia; 
and Parada Harahap of Bintang Timoer, Batavia. The chairperson of the Perdi, R. M. 
Soetopo Wonobojo, opened the congress. There were three keynote speeches. 
Saroehoem of Sin Tit Po represented Saeroen (who did not attend); Mohammad 
Tabrani gave a speech on the topic of “Djoernalistik dan pergerakan dan kepentingan 
oemoem” (Journalism and the movement and the public interest); and S. de Heer 
from Globe Betawi representing Adinegoro presented a speech entitled “Krisis 
doenia sekarang, hoeboengannya antara Timoer dan Barat pada oemoemnya” (The 
current world crisis, the relations between the East and the West in general). 

Such annual conferences were the ordinary operation of the Perdi. There was 
little radical element of politics at these conferences. The reason was obvious, 
because the Perdi were required to invite government officials to their conferences. 
For instance, at the first conference, there were the deputy chief commission 
Wilbergen, Wedana police R. Ramelan, and a representative member from the Office 
for Native Affairs Datoek Toemenggoeng, along with some local aristocrats such as 
Pangeran Koesoemojoedo and R. M. H. Woerjoningrat. There was even a Japanese 
delegation that sought an opportunity to make connections between Japanese and 
Indonesian journalists.13 The Perdi’s conferences were under tight surveillance from 
the outset. No anti-colonial discourses were allowed, or any mobilizational politics. 
The conferences were “open” to local journalists “if ” they paid membership fee. The 
number of members was small; up to 33 at the time of its 5th conference in 
Soerakarta in 1939 (Harahap 1941: 198).14 In other words, the Perdi was an 
exclusive club for the editors of major vernacular newspapers.15

But even under such restricted circumstances, one could argue that some form 
of politics took place at the Perdi activities. It was not a kind of politics that Marco 
and the IJB channeled through Doenia Bergerak and at public meetings. It was the 
politics among “professional” journalists and the politics of economy concerning the 
newspapers. Since the middle of the 1920s a new trend of newspapers emerged – 
that is, newspapers that were not party’s organs. Contrary to the latter, the Perdi 



14

journalists referred to themselves as an association of the “neutral” newspapers. This 
idea of the “neutral” press was not new to Indonesian journalists. In 1924 the first 
Malay textbook on journalism was published, in which Harahap (1924) used the 
term “neutral” press, which essentially meant apolitical newspapers. Such apolitical 
attitude among journalists appeared to be a new trend. One year after Harahap’s 
book was published, a manual book for journalists and printing business became 
available (Gebr. “LIE” Semarang 1925). By declaring themselves “neutral” from the 
various political streams in the Indies, apolitical newspapers could flourish and 
survive even after the communist uprisings and subsequent took place. At around 
1930 those who led such “neutral” newspapers turned “nationalistic” in character. 
“Neutral” for them was to build financially solid bases for the newspaper business. 
Harahap (1924) criticized party organs because they relied on subscriptions and 
lived short due to the financial tightening, and instead praised Chinese-Malay 
newspapers that succeeded in cultivating advertisements and did not have to rely on 
subscriptions. This understanding of financial neutrality also reflected the fact that 
major newspapers more or less received financial supports from the Indies 
government even in the 1920s. With this understanding that neutrality in finance and 
politics were tightly connected, journalists and managers of newspapers tried to 
build a community of economically independent newspapers. For instance, at the 
Congres Journalisten Indonesia (CJI, Congress of Indonesian Journalists) held on 8 
and 9 August 1931 in Semarang,16 its chairperson, Saeroen, maintained the 
importance of advertisement for the newspaper business. For Harahap and Saeroen, 
it was clear that having a solid financial basis was the way to economic autonomy 
from the colonial government, an autonomy that could be advantageous politically. 
It is clear that the road that the Perdi took was a non-confrontational one against the 
colonial authorities. 

This non-confrontational stance however could result in confrontations among 
Perdi’s members’ companies and newspapers. The fourth conference in Soerakarta 
in 1938 deserves attention because it “passed an important resolution” (diambil 
poetosan jang penting) (Harahap 1941: 198). It was the conference where 
Mohammad Tabrani was elected as Perdi’s chairperson. Tabrani was a prominent 
Indonesian journalist, who in 1929 published a book entitled Ons Wapen: den 
national Indonesische pers and hare organisatie (Our Weapon: the national 
Indonesian press and its organization) in Den Haag. In the book Tabrani lays out 
how he plans to develop Indonesian national newspapers and how to run a 
newspaper company. In this sense Tabrani shared similar ideas with Parada Harahap 
(1924) and Saeroen (1936). The most important resolution for the Perdi at the 
conference was to suspend its ties with the Antara (Algemeen Nieuws-en Telegraaf- 
Agentschap), an associated news agency. Established by Dominique Willem Berretty 
in 1917, the Antara was the first news agency in the Indies with mainly distributed 
international news. It started receiving financial support from the Indies government 



Keio Communication Review No.36, 2014

15

in 1938. This issue stirred a controversy at the Perdi’s conference. At the end of the 
conference, the Perdi decided to expel the Antara and declared that the Perdi was an 
independent institution (een zelfstandige instelling) (Kwantes 1982: 633).17 

Declaring an independent institution sounded brave, but the Perdi appeared to 
have a series of internal conflicts, as the Antara case illustrates. For instance, during 
his term as chairperson between 1939 and 1940, Tabrani had to deal with problems 
that the Perdi faced, which were unpleasant experiences for him. First, the Perdi for 
a period of some time boycotted Sin Po, a daily that catered to the Chinese 
population in the Indies, even though Sin Po was a member company of the Perdi. 
Sin Po was one of the most circulated newspapers in the colonial period. It was a 
Chinese-Malay newspaper that as its political orientation supported Chinese 
nationalism in the Indies as well as in China. But at one point Sin Po carried an 
article that was deemed offensive to Indonesian women. All national newspapers 
stopped exchanging their copies with Sin Po, except the daily Pemandangan. 
Second, M. H. Thamrin, a prominent Indonesian politician who was a member of the 
Volksraad (People’s Council), wrote an accusatory letter to Tabrani regarding the 
war in Europe started in 1939. The Perdi members demanded Tabrani to reply it, but 
Tabrani kept his silence did not give any response to Thamrin. This decision by 
Tabrani prompted an internal discussion at the Perdi (Soebagijo 1981: 87). It appears 
that Tabrani grew tired of these problems and decided to resign from Perdi’s 
chairperson position in 1940. 

From the beginning the Perdi did not have any clear mission to achieve, except 
to contribute to the development of the Indonesian people and society through 
newspapers. It also did not have a solid organization, but was an institution that 
coordinated annual conferences (for journalists) in Java. It was an exclusive club for 
elite Indonesian journalists. Each conference did not have any clear resolution, 
except for the 1938 conference in Bandoeng. Thinking of the nature of the Perdi as a 
body holding annual conferences for Indies journalists, it is not surprising if 
members quarreled among themselves. It was not immune from the habitual quarrels 
that journalists were known for,18 especially among those with big egos. One is left 
to wonder how they managed to proceed with the annual conferences. With 
Tabrani’s resignation at the 1941 conference in Jogjakarta, the Perdi decided to 
reorganize its structure. Sjamsoeddin St. Ma’moer took the chairpersonship, while 
Parada Harahap served as vice chairperson. Regional branches of the Perdi were 
strengthened – Djakarta, Bandoeng, Solo, Soerabaja. The Perdi set their eyes on how 
to survive as an organization in the period of oncoming war.

Conclusion

As I have described in the paper, there were two distinct journalist associations 
in the twentieth century Indies. Both associations did not have solid organizational 



16

structures and bases, but were loosely networked associations of activist and 
professional journalists. Social and political positions of journalists were different in 
the 1910s and the 1930s. In the 1910s the mobilizational politics was the trend and 
the newspaper functioned as a political weapon, whereas in the 1930s journalists 
became less politically active, became more concerned with the survival of 
newspaper business in general, and published “neutral” papers for their audiences. In 
both periods, journalists were sensitive to political issues and understood what to say 
and how to write. One can argue that the discourses, symbols and styles available to 
journalists of each period shaped their political behavior as associational forms. It 
appears that the politics of the time shaped the journalists as much as, if not more 
than, they shaped politics.

The IJB was Marco’s personal enterprise and exercised the politics of 
confrontation against the colonial authorities. Its organ, Doenia Bergerak, was their 
weapon, which recalled for the authorities the socialist propaganda in the 
Netherlands, as well as the radicalism that appeared in the Indische Partij’s organs 
and Tirto’s Medan Prijaji. Marco attempted to engage with mobilizational politics 
by making use of available political tools known to him. By so doing, he expanded 
his network to the radical Dutch socialist Sneevliet, whose influence made Marco 
more radical and more leftist. The core motivation for Marco was his anger towards 
Dutch colonialism. He exemplified the politics of contention. But when he was 
imprisoned in 1915, the IJB and Doenia Bergerak ceased to exist.

On the other hand, the Perdi in the 1930s was an association of political 
opportunists. Their intention was to organize and maintain their version of 
journalists association. While the IJB partook in real contentious politics, the Perdi 
only had the appearance of contention, in that the claims they made economic 
sovereignty did not bear on the interest of the colonial state. The Perdi did not have a 
solid organization, but managed to organize annual conference for journalists. 
Colonial authorities were present at every single conference and watched every 
move that the association took. Journalists who attended the conferences were well 
aware of these surveillance and pressures from the authorities, which might have 
curtailed their political aspirations. So their political opportunities were also limited. 
It was understandable in the context of political circumstances in the 1930s Indies. 
Radical political parties and organizations were banned, newspapers were closely 
monitored, and not only journalists were penalized with persdelict but publishers 
and printers also got shut down by persbreidel. The age of mobilizational politics 
had gone. And Indonesian journalists took a different turn. As the Perdi exemplified, 
as far as the journalists only discussed Indonesian economic and financial 
independence (as opposed to political independence), they were safe. Making points 
of the economic backwardness of the people was safe, as was discussing how to 
develop the people and make them support the newspapers. Management, 
modernization, and self-support appeared to dominate the Perdi as well as most 



Keio Communication Review No.36, 2014

17

journalistic discourses in the 1930s – and they were meant to be nationalistic. 

NOTES

1 . An earlier version of this manuscript was presented at the Kyoto-Berkeley 
Seminar on Indonesia, Kyoto University, 10 January 2014. My gratitude goes to 
the participants at the seminar as well as Elizabeth Chandra for her comments. 
This is a partial result of two research projects funded by Keio University: 
“Revisiting Journalism and Media: Philosophy, Market, and Regulations,” and 
“The Politics of Detective Story.”

2 . The Indies was the first colony in Southeast Asia that experienced the 
mobilizational politics in the region. In the early 1920s the Dutch as well as the 
Indies governments called for exchange intelligence information to the British. 
But the British declined the request. Since 1925, however, due to the political 
development in China, the colonial cooperation began to take shape informally 
among the British, the Dutch and the French (Yamamoto 2014).

3 . Historical developments of the vernacular press and censorship regimes in the 
Indies are drawn from Yamamoto (2011).

4 . Tribuana Said (1988) claims that the IJB had its branch that opened in Medan, 
North Sumatra, in 1918 under the initiatives of R. K. Mangoenatmodjo and 
Mohammad Joenoes. According to Said, it changed the name to the Inlandsche 
& Chineesche Journalisten Bond with Mohammad Joenoes as the chairperson 
and Parada Harahap as its secretary (Said 1988: 44). But I do not have obtained 
any supporting evidence of this claim, nor do I find any personal connections 
between Marco who focused his activities in Java around the middle of the 
1910s, and Mangoenatmodjo and Joenoes whose active base was Medan.

5 . Soebagijo (1981) is the well-written biography of 111 journalists in Indonesia. 
He investigated many materials and sources when he wrote the book. The only 
problem is that he did not disclose his sources in the book, although he consulted 
many colonial documents and conducted interviews as a member of national 
project for the history of Indonesian newspapers from 1976-1978 (Proyek 
Penelitian Pengembangan Penerangan 2002).

6 . Shiraishi (1990: 82-85) analyzed Marco’s attack against Rinkes appeared in the 
first issue of Doenia Bergerak in 1914.

7 . Adviseur voor inlandse zaken (D. A. Rinkes) aan gouverneur generaal 
(Idenburg), 7 juni 1915 in no. 119, Geheim, Afschrift, Vb. 17 sept 1915 no. 46 
(Van Der Wal 1967: 380).

8 . Notulen van de vergadering van vertegenwoordigers van organisaties, welke 
zich bereid verklaard hebben tot deelname aan de actie tegen de artikelen 63 en 
66 Indisch Wetboek van Strafrecht, gehouden op Zondag, 29 Augustus 1915 ten 
huize van den heer Sneevliet te Semarang, opgestuurd door G. Topee, 



18

secretaries-penning-meester van het Comite van Actie tegen de artikelen 63 en 
66 Indisch Wetboek van Strafrecht, Semarang, aan het bestuur van de SDAP, 
Amsterdam, zonder datum. Kopie, SDAP-archief, ingekomen 26-11-1915, no. 
9715; gepubliceerd in: Bijvoegsel van het weekblad Modjopait, 9-10-1915, 
Sneevliet-archief, 1664/1 (Tichelman 1985: 263-271).

9 . Some Tribunists had anarchical orientation, which threatened the Dutch 
government. Anderson (2005) describes how at the end of the nineteenth century 
Europe anarchical activities and network expanded.

10 . Roughly speaking, before the Russian Revolution of October 1917, the terms 
of Social Democrat, Socialist, and Communist were used interchangeably to 
denote a Marxist ideology.

11 . Marco composed this poem while he was in jail in Weltevreden in 1917, and 
published in Sair Rempah-rempah (Semarang: Druk. N. V. Sinar Djawa, 1918) 
(Shiraishi 1990: 88-90).

12 . The congress was organized at the same time with the congress of Persatoean 
Sepakbola Seloeroeh Indonesia (Association of All Indonesian Footballs).

13 . Finding and making connections with pro-Japan local journalists and inviting 
them to Japan were parts of Japan’s cultural policies in the 1930s. In November 
1933, for instance, Parada Harahap undertook a study and sightseeing tour of 
Japan. The Japanese consulate-general praised Harahap’s essays in his 
newspaper, Bintang Timoer, by saying “his essays promoting study in Japan of 
Japanese culture receive considerable attention, and his recommendation that 
natives go and study in Japan seems to causing some anxiety among the 
Netherlands East Indies authorities” (Goto 2003: 112).

14 . According to Harahap (1941: 138-145), there were 42 vernacular newspapers 
in the Indies. Java had 24 newspapers including 7 in Batavia, 5 in Bandoeng 
and Soerabaja, and 4 in Semarang. If one newspaper sent one delegation to the 
Perdi conference, nearly 80 percent of the vernacular press was present at the 
conference.

15 . There used be another conference designed to the newspaper directors. It was 
called Persatoean Harian Indonesia (Association for Indonesian Dailies), and 
the conference was held in 1932 in Soerakarta. It was headed by Dr. Soetomo 
from Soeara Oemoem, and Parada Harahap from Bintang Timoer served as a 
secretary and Saeroen as a commissioner (Harahap 1941: 205-206).

16 . The CJI also were required to invite colonial officials at the conference and 
even received the congratulatory telegram from the governor general (Lauw 
1931).

17 . Adviseur voor inlandse zaken (G. F. Pijper) aan gouverneur-generaal (Tjarda 
van Starkenborgh Stachouwer), 4 mei 1939 in no. 585/K-I geh. Afschrift. Vb. 
30 dec. 1940 lr. Y 31 (Kwantes 1982: 632-633).



Keio Communication Review No.36, 2014

19

18 . In particular Chinese journalists appeared to have quarrels among themselves 
all the time (Djati dan Anderson 2010).

REFERENCES

ADAM Ahmad B. (1995) The Vernacular Press and the Emergence of Modern 
Indonesian Consciousness (1855-1913). Ithaca: Southeast Asia Program, 
Cornell University.

ANDERSON Benedict (2005) Under Three Flags: Anarchism and the Anti-Colonial 
Imagination. London and New York: Verso.

ANGENOT Marc (2000) “The Rhetoric of Socialist Propaganda, or: Why Is Social 
Revolution Inevitable and Imminent?” in DE GEEST, D., DE GRAEF, O., 
DELABASTITA, D., and GELDOF, K. eds. Under Construction: Links for the 
Site of Literary Theory Essays in Honor of Hendrik Van Gorp. Leuven: Leuven 
University Press: 293-310.

DE SUTTER Bart & VAN GINDERACHTER Maarten (2010) “Working-class 
Voices from the late Nineteenth century: ‘Propaganda Pence’ in a Socialist 
Paper in Ghent,” History Workshop Journal, 69: 133-145.

DJATI Arief W. dan ANDERSON Benedict (2010) Menjadi Tjamboek Berdoeri: 
Memoar Kwee Thiam Tjing. Depok: Komunitas Bambu.

GANI M. (1978) Surat Kabar Indonesia pada Tiga Zaman. Jakarta: Proyek Pusat, 
Republic of Indonesia.

GERBER John P. (1990) Anton Pannekoek and the Socialism of Workers’ Self 
Emancipation, 1873-1960. New York: Springer.

GEBR “LIE” SEMARANG (1925) Pemimpin Journalist dan Drukkerij. Semarang: 
Boekhandel Lie Ping An.

GOTO Ken’ichi (2003) Tensions of Empire: Japan and Southeast Asia in the 
Colonial and Postcolonial World. Singapore: Singapore University Press.

HARAHAP Parada (1924) Journalistiek (Pers-en Spreekdelictieboek). Weltvreden: 
Uitgevers Mji. “Bintang Hindia”.

HARAHAP Parada (1941) Pers dan Journalistiek. Medan: Handel Mij. Indische 
Drukkerij.

KWANTES R. C. ed. (1982) De Ontwinkkeling van de Nationalistische Beweging in 
Nederlandsch-Indie IV Aug. 1933-1942. Groningen: Wolters-Noordhoff/
Bouma’s Boekhuis.

LAUW Botak Sr. (1931) Ratoe Doenia atawa Bebrapa Hal jang Penting dalem 
Congres Journalisten Indonesia: Jang dibikin koetika ddo. 8-9 Augustus ’31, di 
Semarang. Semarang: Boek- en Commissiehandel “Kamadjoean”.

MAIER Hendrik M. J. (1996) “Phew! Europeesche beschaving!: Marco 



20

Kartodikromo’s Student Hidjo,” Southeast Asian Studies, 34-1: 184-210.

POEZE Harry A. (1988) Politiek-Politioneele Overzichten van Nederlandsch-Indie, 
Deel III 1931-1934. Dordrecht: Foris Publications.

PROYEK PENELITIAN PEMBAMBANG PENERANGAN (2002) Beberapa Segi 
Perkembangan Sejarah Pers di Indonesia. Jakarta: Kompas. 

SAEROEN (1936) Dibelakang Lajar Journalistiek Indonesia. Batavia-Centrum: 
Drukkerij Olt & Co.

SAID Tribuana (1988) Sejarah Pers Nasional dan Pembangunan Pers Pancasila. 
Jakarta: CV Haji Masagung.

SHIRAISHI Takashi (1990) An Age in Motion: Popular Radicalism in Java, 1912-
1926. Ithaca and London: Cornell University Press.

SOEBAGIJO I. N. (1981) Jagat Wartawan Indonesia. Jakarta: Gunung Agung.

TABRANI Mohammad (1929) Ons Wapen: den national Indonesische pers and hare 
organisatie. Den Haag: In Eigen Beheer. 

TICHELMAN F. ed. (1985) Socialisme in Indonesia: De Indische Sociaal-
Democratische Vereeniging 1897-1917. Dordrecht/Cinnaminson: Foris 
Publications.

TILLY Charles (2008) Contentious Performances. New York: Cambridge University 
Press.

YAMAMOTO Nobuto (2011) “Print Power and Censorship in Colonial Indonesia, 
1914-1942,” Ph.D. Dissertation, Cornell University.

YAMAMOTO Nobuto (2014) “Shaping ‘China Problem’ in Colonial Southeast 
Asia,” TRaNS, 2-1: 1-23.

VAN DER WAL S. L., ed. (1967) De opkomst van de Nationalistische Beweging in 
Nederlands-Indie: een Bronnenpubliekatie. Groningen: J. B. Wolters.

VAN DIJK Kees (2007) The Netherlands Indies and the Great War, 1914-1918. 
Leiden: KITVL Press.


